Wanneer je een eigen bedrijf hebt kun je er anno 2020 gewoon niet meer omheen. Je moet online aanwezig zijn. Echter is het aanwezig zijn niet genoeg. Voor je (potentiële) klanten moet je ook online goed vindbaar zijn. Wanneer zij online naar jouw producten of diensten opzoek zijn en ze kunnen jou niet vinden, maar vinden wel een concurrent heb je dus al verloren. In dit artikel worden daarom de belangrijkste kenmerken van zoekmachine optimalisatie besproken. Wat is online marketing?Online marketing is eigenlijk een verzamelnaam van allerlei soorten onlinestrategieën. Denk hierbij aan: Zoekmachine optimalisatie, social media marketing, video marketing en e-mailmarketing. Zoekmachine optimalisatieHet is een van de meest duurzame en efficiënte vormen van marketing. Met deze manier van marketing richt je jouw website zo in dat deze hoog wordt gevonden in Google. Wanneer jij met een bepaald zoekwoord hoog rankt in Google kan dit tot wel honderden bezoekers per dag opleveren. Het enige nadeel van zoekmachine optimalisatie is dat het een langer termijnplan is. Er zijn dan ook geen shortcuts om snel goed te scoren. Wat je wel kunt doen is een online marketing bureau in dienst nemen. Zij weten namelijk precies hoe jij zo snel mogelijk hoog in de zoekresultaten komt. De aspecten van zoekmachine optimalisatieMocht je na veel denken eindelijk de knoop doorgehakt hebben en toch gaan beginnen aan zoekmachine optimalisatie dan zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. De eerste stap is het doen van een zoekwoorden onderzoek. Je wilt natuurlijk wel eerst weten op welke zoekwoorden jouw klanten zoeken. Als je dit eenmaal weet kun je hier namelijk op gaan inspelen door deze zoekwoorden terug te laten komen op de bijpassende pagina’s. Nu je weet op welke zoekwoorden je klanten zoeken kun je je website gaan optimaliseren. Je kunt de teksten op je website zo schrijven dat jouw zoekwoorden hier telkens in terug komen. Hierdoor linkt Google jouw website aan deze zoekwoorden. LinkbuildingLinkbuilding, je zal er ongetwijfeld ooit van hebben gehoord. Het is namelijk nog steeds een belangrijke factor om websites hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding is namelijk een manier om een website autoriteit te geven. Dit doe je door websites met bepaalde termen naar jou te laten linken. Vaak lees je; hoe meer links naar mijn website linken de beter. Dit is helaas niet helemaal waar. Het gaat namelijk vooral om de kwaliteit van de backlinks die naar jouw website linken. |