Erikvenneman
Woning en Tuin

Wat tiny houses kunnen leren van campers

Wat tiny houses, circus- en bouwwagens kunnen profiteren van de campertechnologie. Ik had het al gehad over zonnepanelen in een tiny house en de warmwaterbereiding. Laten we vandaag over de elektra in een tiny house hebben.

 

Camperelektronica voor tiny houses

Het elektrische systeem in campers is meestal complexer dan bij een installatie in een huiselijke omgeving. Want in huis heeft men normaal gesproken te maken met 230 V en 380 V stroom voor de kachel en indien nodig nog steeds in de garage voor hoogwaardig gereedschap. In een camper heeft u te maken met ten minste twee spanningssystemen, indien nodig zelfs met drie, zoals in ons voertuig. Voor een camper op basis van een vrachtwagen is de eerste vraag die zich voordoet, of de bestaande 24V-spanning van de vrachtwagen in de camper zal worden voortgezet of dat er een 12V-elektrische installatie zal worden gebruikt.

In mijn boek heb ik de respectievelijke voor- en nadelen in epische breedte uitgelegd en het zou buiten de scope vallen om ze hier ook op te sommen, want het onderwerp is slechts van beperkt belang. Ik wil hier alleen de belangrijkste punten noemen, die mij ertoe hebben gebracht om een 12-Volt-systeem in het tiny house te installeren. Mijn belangrijkste reden hiervoor ligt in het feit dat componenten zoals batterijen en zonnepanelen altijd 12 volt leveren, dus om 24 volt te genereren moeten er altijd twee in serie worden aangesloten. Als u bijvoorbeeld de accucapaciteit wilt verhogen, kunt u niet zomaar een extra accu in een 24-volt installatie installeren, maar bent u genoodzaakt om twee extra accu’s te installeren, wat om ruimte-redenen niet altijd mogelijk is.

Op het dak ziet het er hetzelfde uit met de zonnepanelen. Zie hier waarom zonnepanelen een goed keuze zijn. Ook hier moet je altijd met z’n tweeën werken, wat kan leiden tot ruimteproblemen op het dak, vooral bij kleinere voertuigen. Ik wil echter het grootste nadeel van een 12-volt-installatie introduceren: Een 12-volt-installatie vereist een veel dikkere en dus duurdere kabel, omdat bij een gelijk stroomverbruik een verdubbeling van de stroomtoevoer nodig is. Ondermaatse kabels verhogen het risico op kabelbrand. Daarom is het vooral belangrijk voor een 12-volt-installatie in een circus of bouwwagen of in een Tiny house dat niet is aangesloten op het elektriciteitsnet om speciale aandacht te besteden aan de juiste berekening van de kabeldoorsneden, die overigens niet alleen afhankelijk zijn van de kracht van de aangesloten apparaten, maar ook van hun lengte.

Hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand en hoe groter de kabeldoorsnede moet worden gedimensioneerd. De andere reden waarom de elektrische installatie in campers zo complex is, is het feit dat in een intensief gebruikte langeafstandskampeerauto in de regel ook een 230 volt elektriciteitsnet zal worden geïnstalleerd. Veel apparaten zoals laptops, haardrogers, maar vooral keukenapparatuur en -gereedschap zijn immers duurder in de 12 of 24 volt versie en verre van krachtig genoeg. Daarom wordt meestal een omvormer gebruikt om de 12 of 24 volt van de lichaamsaccu’s om te zetten in 230 volt.

De omvormer moet zodanig gedimensioneerd zijn dat hij de te gebruiken apparaten ook met de betreffende uitgang kan voeden. Als u elke dag een föhn met 2 kW vermogen nodig heeft, dan moet de omvormer minimaal deze 2 kW kunnen leveren. Als andere 230-volt apparaten parallel moeten worden gebruikt, moet een overeenkomstig krachtiger apparaat worden geïnstalleerd. In het geval van onze starlet heb ik een 1,5 kW omvormer geïnstalleerd waarop mijn vrouw haar haardroger kan gebruiken of ik kan kiezen tussen een flex, een boor of een heteluchtföhn voor de verwerking van krimpkous. Dit kan natuurlijk alleen de een na de ander, maar dit zou geen probleem moeten zijn tijdens het reizen.

 

Omvormer voor je tiny house

De hier geïnstalleerde Votronic 1,5 kW omvormer is het apparaat dat centraal op de vloer van het tiny house in de zilveren behuizing is gemonteerd. Links is de zonne-regelaar, rechts de laadconvertor, die de 24 volt van de alternator omzet in 12 volt voor het opladen van de lichaamsaccu’s. De laadconvertor is de eerste die de 24 volt van de alternator omzet in 12 volt voor het opladen van de lichaamsaccu’s.

De tweede die de laadstroom van de dynamo omzet in 12 volt. Op het deksel van mijn elektrische voetstuk zit rechts een 230 volt lader voor het opladen van de 24 volt startaccu’s, de turkooizen lader links is een 230 volt lader voor het opladen van de 12 volt lithium-ion opbouw accu’s van Mastervolt. Dit laat duidelijk zien wat er nodig is om de drie verschillende aandrijfsystemen in ons voertuig aan te sluiten. Naast enkele andere voorschriften moet worden opgemerkt dat 230-volt kabels niet in dezelfde kabelgoten mogen worden gelegd als 12- of 24-volt kabels. Deze en andere technische voorschriften voor een goede elektrische installatie vindt u hier: