Heeft u een eigen onderneming? Dan weet u dat er een heleboel zaken komen kijken bij het runnen van het bedrijf. Natuurlijk zijn er heel veel leuke aspecten, maar er zijn natuurlijk ook minder leuke dingen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een klant niet betaald. Dit is een vervelende situatie. In deze blog leggen we je alles over het sturen van een sommatie uit. Een sommatie versturenAls een klant na meerdere herinneringen niet betaald, moet er actie worden ondernomen. U levert uw diensten of producten niet voor niets, dus heeft u recht op een betaling. Als u al meerdere informele herinneringen naar de klant heeft gestuurd, is het sturen van een aanmaning de laatste stap om de schuldenaar te laten betalen. Een aanmaning mét ontvangstbevestiging wordt een sommatie genoemd. Door een ontvangstbevestiging weet u zeker dat de schuldenaar uw brief heeft ontvangen. Het sturen van een sommatie is niet niks, het is namelijk het begin van een juridisch proces. Nog steeds geen geld?Heeft de schuldenaar na het sturen van de aanmaning nog steeds niet betaald? Dan is de volgende stap het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. Ook kunt u overwegen om de hulp van een advocaat in te schakelen. Als u fysieke spullen geleverd heeft aan uw klant, kunt u ook ervoor kiezen om deze spullen terug te halen. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat u weet waar uw spullen zich bevinden. |
https://bundel.nl/Sommatie/ |