Erikvenneman
Image default
Marketing

Linkbuilding

De sites die naar u verwijzen, kunnen immers zowel in kwaliteit als in relevantie voor uw branche verschillen. Een link van een nieuwspublicatie met een sterke journalistieke reputatie zal waardevoller zijn dan een link in het commentaargedeelte van een blog die niets met uw branche te maken heeft. Alles omtrent het verkrijgen van links wordt linkbuilding genoemd.

Links van vertrouwde, hoogwaardige websites en sites die relevant en gerenommeerd zijn binnen uw branche, zullen waarschijnlijk meer gewicht in de schaal leggen.

Sites gebruiken al lang het nofollow-linkkenmerk, eerst bij opmerkingen en vervolgens om gesponsorde of advertentiegerelateerde links te markeren, om te voorkomen dat die links worden meegeteld voor ranglijsten. Sommige uitgevers gingen zelfs zo ver om alle uitgaande links in hun inhoud te nofollowen om de schijn van betrokkenheid bij linkschema’s te vermijden. Alle links zijn gericht op website SEO, het optimaliseren van de website waar alle links naartoe verwijzen.

Dit betekende dat eventuele nofollow-backlinks naar uw site geen krediet zouden doorgeven aan uw site. Nu behandelt Google het nofollow-linkkenmerk echter als een “hint” voor rangschikkingsdoeleinden en kunnen nofollow-links naar uw pagina’s worden gebruikt voor rangschikkingssignalen.

Ankers

Ankertekst verwijst naar de klikbare tekst die in een hyperlink wordt gebruikt. Het heeft meestal een andere kleur (meestal blauw) dan normale tekst en is onderstreept. Hier is een voorbeeld: deze ankertekst linkt naar het periodiek systeem van SEO-factoren. De woorden die in de ankertest worden gebruikt, worden door zoekmachines gezien als de manier waarop een website de inhoud of site beschrijft waarnaar wordt gelinkt.

“Ankers hebben absoluut invloed op uw SEO”, zegt Julie Joyce, operationeel directeur van linkbuildingbureau Link Fish Media. “Ze vertellen zoekmachines waar de gekoppelde linkdoelen over gaan, maar ze zijn in het verleden zeker te veel gebruikt en opgejaagd. Ze geven gebruikers ook context, omdat ze de gebruiker ‘moeten’ vertellen waar het doel waarop ze gaan klikken over gaat.”

Backlinks

Backlinks, ook wel inkomende links genoemd, zijn links die vanaf andere sites naar uw pagina’s verwijzen. Ze sturen signalen naar zoekmachines die de relevantie en kwaliteit van uw inhoud aangeven.

Veel links kunnen bijdragen aan SEO-succes. Zeker als je links krijgt van veel verschillende sites. Als alles gelijk is, betekent 1.000 links van één site veel minder dan 1.000 links van 1.000 sites. Maar hoe zit het met kwantiteit versus kwaliteit?

“Er wordt gezegd dat kwaliteit [van backlinks] belangrijker is dan kwantiteit, en dat is ideaal. Maar ik heb te veel gevallen gezien waarin sites met meer links scoren terwijl dat het enige is dat ze voor zich hebben in vergelijking met de concurrentie”, zegt Julie Joyce, operationeel directeur van Link Fish Media. “In sommige gevallen kun je wegkomen met slechts een paar backlinks, vooral als het gaat om kleinere industrieën waar de concurrentie niet zo hevig is. Soms verlies je kwaliteit als je doel meer, meer, meer is.”