Vracht- en zeecontainers worden in een beperkt aantal standaardmaten geproduceerd om de wereldwijde logistieke keten mogelijk te maken. Het internationale systeem kent vijf standaardlengtes (L), breedtes (B) en hoogtes (H), die als typeaanduiding waarden in voeten hebben. De breedtes en lengtes resulteren in de basisoppervlakken in vierkante meters (m²).
Deze meeteenheden bieden een selectie van combineerbare individuele modules voor de “schelpconstructie”, waaruit het containerhuis kan worden gebouwd.
Een authentieke containerwoningAls het een authentieke containerwoning is, wordt de leefruimte bepaald door de standaardafmetingen van zeecontainers. Door meerdere containermodules te combineren, kunnen echter ook grotere gebouwen worden gebouwd. Veel leveranciers bieden hiervoor een eigen configurator aan, waarmee de plattegronden samen met de klant kunnen worden afgestemd. Basis constructie voor een containerwoningDe kale container blanks hebben een scharnierende deur aan één kant en zijn anders gesloten gelast. Om een containerhuis te bouwen, moeten ramen en deuren worden uitgesneden. Bovendien moeten de muren en de vloer geïsoleerd zijn voor bewoning. Dit wordt meestal bereikt door binnenbekleding en afwerking. Sommige fabrikanten vertrouwen ook op een houten buitengevel.
Meerdere containers als basis voor de containerwoningEen geassembleerd containerhuis kan uit een willekeurig aantal individuele containers worden opgebouwd. Volgens dit modulaire bouwprincipe, dat ook als modulaire bouwmethode wordt genoemd, kan een grote verscheidenheid aan plattegronden worden gerealiseerd. De elementen kunnen naast elkaar, boven elkaar of kruislings ten opzichte van elkaar worden geplaatst. De verbindingen tussen de afzonderlijke containers worden weer tot stand gebracht met uitsparingen in de staalplaten. Laswerk is onvermijdelijk. |