Erikvenneman
Image default
Bedrijven

Waarom het WK 2022 een unieke kans is voor ondernemers

Nu het WK 2022 voor voetbal dichterbij komt, richten bedrijven hun aandacht uiteraard op allerlei promotie-ideeën en marketingstrategieën die hen zullen helpen een winnende campagne met dit voetbal thema te leveren. De FIFA World Cup vindt van 20 november tot 18 december in Qatar plaats. Voor het eerst in de geschiedenis van het wereldevenement wordt het tijdens de wintermaanden op het noordelijk halfrond gehouden. Om zo de zinderende zomerhitte in het Midden-Oosten te vermijden.

 

En hoewel het belangrijkste toernooi van het jaar niet zonder controverse is verlopenh, is er nu toch het gevoel dat we binnenkort weer snel door het welbekende voetbalkoorts meegesleurd zullen worden. Dus is het de hoogste tijd om de bedrijfsmarketing trukendoos open te trekken!

Marketingideeën voor het WK 2022

 

Er zullen uiteraard grote landelijke reclamecampagnes met een groot budget zijn. Maar er zijn voor de kleinere ondernemers ook veel manieren waarop zij zich bij dit populaire sportevenement kunnen aansluiten. Dit door onder meer:

 

  • Een wedstrijd met een prijs te organiseren

  • Gelimiteerde producten of diensten met een uniek voetbal thema te creëren

  • Kortingen aan te bieden om bepaalde resultaten te showen. 

  • Gebruikers gegenereerde content op social media te laten genereren

  • Een voetbalthema op beurzen en andere bedrijfsevenementen te gebruiken

Social media ideeën

 

Social media en voetbal zijn symbiotisch met elkaar verbonden. Want het is de plek waar fans naartoe gaan om het laatste wedstrijdnieuws te zien en meer in realtime over de games te communiceren. Denk hierbij aan platforms zoals Twitter, YouTube en Facebook. Je kunt hier als bedrijf prima op inspelen.

 

Het WK 2022 biedt daarnaast de ideale mogelijkheid om plezier met uw e-mailcommunicatie te hebben. Je kunt bijvoorbeeld grappige voetbal woordspelingen in je onderwerpregels gebruiken. Of relevante voetbalbeelden of afbeeldingen in de e-mails (en op social media) gebruiken om jouw bedrijf promoten.

Promotie ideeën ter plaatse

 

Het klinkt misschien voor de hand liggend. Maar de gemakkelijkste manier om het WK 2022 te gebruiken om je bar of restaurant te promoten, is door simpelweg de wedstrijden te laten zien! Dus als jij als barhouder er zeker van wilt zijn dat je veel bezoekers tijdens het WK naar je locatie trekt. Dan is nu het juiste moment om over de faciliteiten daarvoor na te denken. Doe dit onder andere door in een groter tv-scherm of meerdere schermen te investeren. Om zo de zitplaatsen met een goed zicht te maximaliseren. Plus vergeet daarbij de juiste promotie artikelen niet.

Voedsel en drankjes

 

Als jouw bedrijf eten aanbiedt en je graag van de WK voetbalkoorts wilt profiteren, dan kun je allerlei internationale thema’s voor jouw menu-items overwegen. Je zou naar ideeën vanuit de (traditionele Arabische) Qatarese keuken kunnen kijken. Of gerechten uit concurrerende voetballanden aanbieden. Net als bij het idee van eten met een thema, kun jij ook inspiratie uit de wereldbeker landen putten. Om zo een speciaal drankaanbod tijdens het toernooi te creëren. Dit kan bijvoorbeeld met speciale cocktails.

Wandversieringen

 

En hoewel het wederom als een voor de hand liggende suggestie klinkt, kun je natuurlijk ook de wanden van je locatie met de nationale vlaggen en die van de concurrerende landen versieren. Je kunt daarbij voor een minimalistische benadering met discrete decoraties gaan of voor een zeer uitbundige promotie kiezen! Vergeet echter niet de posters met wedstrijdtijden en jouw eigen interne WK 2022 promotiemateriaal toe te voegen.

 

Wat je marketing benadering van het WK 2022 ook is, zorg ervoor dat je jouw doelgroep bewust van de evenementen en speciale promoties maakt die je te bieden hebt om te vieren. Als jij daar nu al over nadenkt, dan weet je zeker dat jij later dit jaar als WK 2022 marketing winnaar uit de bus komt!