Op het moment dat het coronavirus uitbrak in Nederland werd een groot deel van de economie stilgelegd. Bedrijven konden niet al hun werkzaamheden meer uitvoeren en horeca moesten dicht blijven. Een sector die hiervan heeft geprofiteerd, is de e-commerce. Ineens konden we niet meer naar school. We mochten niet meer naar kantoor komen, en alle kroegen en restaurants bleven dicht. Sportwedstrijden, festivals en concerten werden geannuleerd, kortom: de maatschappij kwam stil te liggen. Toch was er één sector die juist profiteerde van deze nieuwe situatie: de e-commerce. Supermarkten zagen dat vooral hun bezorgservices het een stuk drukker kregen en postverwerkers moesten extra personeel aannemen. Dat e-commerce een ware reflectie bleek van de tijd waarin we leven bleek ook uit de producten die verkocht werden. Stijging in omzetMarktonderzoeker GfK onderzocht de e-commercemarkt in Nederland en zag dat tijdens de pandemie de omzet van webshops explosief is gegroeid. Hoewel dit een algemene constatering is van de hele markt en bepaalde webwinkels wellicht minder omzet hebben gedraaid, constateerde het onderzoeksbureau een groei in de omzet van soms wel 70 procent. Met name rondom feestdagen bleken webwinkels meer te verdienen: in aanloop naar Pasen verdienden webshops in Nederland in totaal zelfs tientallen miljoenen euro’s meer aan omzet dan in dezelfde periode in 2019. Ook het bezoek aan webwinkels steeg fors tijdens de coronacrisis, gemiddeld nam het aantal bezoeken met acht procent toe. De absolute uitschieter was Amazon, die 118 procent meer bezoekers kregen, maar dat heeft te maken met de recente lancering van de Amerikaanse webwinkel. Grote stijgers waren Bijenkorf.nl met 24 procent, AH.nl en Coolblue met beiden 15 procent, Zalando met 12 procent en MediaMarkt met 11 procent. Type productenDe bovenstaande cijfers toonden al aan dat de economie zich naar de digitale platformen verplaatst, met supermarkten die floreren met hun bezorgservices en grote e-commerceplatformen die hun omzet en websitebezoeken explosief zagen stijgen. Als we nog specifieker gaan kijken naar het type aankopen die er werden gedaan, dan zien we wederom dat de e-commerce een goede reflectie geeft van de trends die spelen in de maatschappij. Door de coronacrisis zijn veel mensen gedwongen thuis te werken. Veel webshops noteerden dan ook grote stijgingen in de verkoop van kantoorspullen, zoals bureaustoelen, lampen en printers, terwijl ook elektronica als beeldschermen en toetsenborden meer verkocht werden. Omdat de waarde van de spullen die mensen in huis hebben steeg, en mensen meer thuiswerken, terwijl kinderen thuis spelen en er dus meer activiteit binnenshuis plaatsvindt, was er ook een stijging zichtbaar in de verkoop van verzekeringen. Mensen willen zich financieel dekken voor eventuele schade aan de inboedel of aan het huis, en er werd steeds vaker een inboedel en aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Mensen zitten meer thuis, dus zoeken ook meer manieren om zich thuis te vermaken. Zo gingen de verkoopcijfers van televisies, spelcomputers en bordspellen omhoog. Met de extra tijd die mensen over hebben werden ook nuttige dingen gedaan: tuinmeubelen werden ingeslagen voor de zomer, en bij de online bouwmarkten werd geconstateerd dat mensen de materialen inkopen om lekker te klussen aan hun huis of tuin. Sommige restaurants, met name restaurants die al voor de uitbraak van het coronavirus een goedlopende bezorgservice hadden, zagen niet eens een terugloop aan inkomsten. Juist omdat mensen nog steeds lekker eten uit restaurants wilden hebben of soms geen zin hadden om te koken werd er veel besteld. Ook de grotere sterrenrestaurants hebben die omslag gemaakt en je kan tegenwoordig echte kwaliteitsmaaltijden in huis bestellen. Tegen die positieve trends staat ook een hardere realiteit. Webwinkels die luxeproducten verkochten, bijvoorbeeld parfum of make-up, zagen hun omzet dalen terwijl ook kleren en schoenen minder verkocht werden. Waarom zou je immers een nieuwe kloffie aanschaffen als je toch amper de deur uit mag? Ook de online horecabranche, bijvoorbeeld sites die hotelovernachtingen, dagjes uit en vakanties verkochten, noteerden een enorme terugloop in omzet. De bovengenoemde trends in de e-commerce hebben aangetoond dat de sector een goede afspiegeling geeft van de verschuiving van behoeften van consumenten tijdens de coronacrisis. Nu de beperkingen steeds meer versoepeld worden is de volgende vraag: welke producten zullen er het meest verkocht gaan worden in webwinkels? Want als de coronacrisis één ding heeft aangetoond, dan is het wel dat de verschuiving naar de digitale economie nooit te snel kan gaan. |
https://www.ecommercenews.nl/ |