Goede productfoto’s laten maken

 

Voor een webshop of catalogus is professionele productfotografie onmisbaar. Waarschijnlijk heeft u zelf al eens geprobeerd om met een smartphone of fotocamera productfoto’s te maken en bent u er achter gekomen dat het toch niet zo eenvoudig is?

Productfotografie is een bijzonder specialistische discipline binnen het vak fotografie dat niet door iedere afgestudeerde fotograaf beheerst wordt. Er is een essentieele verschil tussen bijvoorbeeld portretfotografie en productfotografie. De meeste fotografeen beginnen hun carrière met het fotograferen van landschappen en portretten van mensen die zij kennen. Met productfotografie komen ze niet snel in aanraking. Voordeel van productfotografie is dat het altijd stil zit. De productfotograaf heeft de tijd om het vakmanschap volledig tot uiting te laten komen. Er kan van alles uitgeprobeerd worden, het product wacht geduldig. Nadeel is dat de fotograaf heel analytisch het beeld moet onleden en moet voorspellen hoe de foto overkomt bij iemand die het product voor de eerste keet op een 2 dimensionaal plaatje ziet.

Productfotografie

Een product moet er niet alleen realistisch uitzien, het moet je ook direct aanspreken. Aankopen worden steeds vaker via het internet gedaan. Je schaft een product aan zonder dat je het ooit in handen hebt gehad. Daar ligt een belangrijke taak voor de productfotografie: producten als het ware levensecht bij jou op de laptop of mobiele telefoon brengen. 

Met de groei van het aantal webwinkels op het internet, is ook de vraag naar goede productfoto’s flink gestegen. Webwinkels schakelen daarvoor vaak een professionele productfotograaf in of maken zelf foto’s van hun producten. Waar je ook voor kiest, belangrijk is dat het product helder en duidelijk wordt afgebeeld. Voordat klanten besluiten iets te kopen op het internet willen zij tenslotte precies weten hoe dat product eruit ziet.

Met een goede productfoto verkoop je meer. Visuele informatie verwerken we sneller dan tekst. Plaats een foto op social media en je krijgt veel sneller reacties dan wanneer je er een tekst op zet. Ook het plaatsen van een link naar he website op een social media kanall krijgt veel sneller interactie als er een preview is van de inhoud van de pagina. En dat in woord en beeld. Sommige sociale media als Pinterest of Instagram zijn zelfs volledig op beeld georiënteerd. Zonder goede productfoto’s is de kans klein dat je succes hebt met je website of webshop. De eerste indruk is bepalend of klanten blijven of niet. Klanten hebben geen waardering voor slechte foto’s en derhalve ook niet voor de rest van de website. Er wordt dan een simpele conclusie getrohkken in de lijn can: als hiet geen aandacht aan wordt besteed dan zal de rest ook wel van matige kwaliteit zijn.

Een professionele productfoto is niet alleen scherp, maar geeft ook de juiste kleuren en materiaal van uw product weer. En een witte achtergrond die toch niet wit is, doet afbreuk aan de presentatie van uw product.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op alles wat te maken heeft met productfotografie. We gaan op zoek naar het antwoord op vragen als:

  • Waarom productfotografie vandaag de dag zo belangrijk is

  • Wat erbij komt kijken om een product te fotograferen

 

(product fotostudio Zwolle)

Deze vragen komen zeker aan bod als u productfoto’s wilt laten maken. Vaak kan de maker van uw website deze vragen snel beantwoorden. En wanneer vragen niet direct beantwoord kunnen worden, denk ik graag met u mee.

  1. Worden de foto’s alleen voor internet of ook voor drukwerk gebruikt?

  2. Welke kleur moet de achtergrond worden. Of moet het product worden uitgesneden (“vrijgemaakt”)?

  3. Is er een bepaalde huisstijl waar rekening mee gehouden moet worden? Bijvoorbeeld dat producten altijd onder een bepaalde hoek worden gefotografeerd.

  4. Wel of geen schaduw of reflectie op de ondergrond?

  5. Welke verhouding dienen de foto’s te hebben? In een webshop worden vaak vierkante foto’s gebruikt. Voor een uniforme uitstraling van de website is het prettig wanneer alle foto’s dezelfde lengte-breedte verhouding hebben.

  6. Welke lengte en breedte moeten de foto’s maximaal hebben (in pixels)? Denk hierbij ook aan het inzoomen wat tegenwoordig heel gebruikelijk is. Voor een optimale prestatie van de website mogen de foto’s ook weer niet te groot zijn.

  7. Is er een maximale bestandsgrootte per foto waar rekening mee gehouden moet worden?

Eisen aan goede productfotografie en packshots:

  1. De juiste afbeeldingsmaatstaf is essentieel om de klant een realistisch beeld te scheppen hoe het product er ‘in het echt’ uitziet. Lengte-, breedte- en diepte-verhoudingen kunnen in een 2 dimensionale foto er totaal anders uitzien als de 2 menselijke ogen het zouden zien. De taak van de professionele productfotograaf is natuurlijk om dat te voorkomen.

  2. De productfoto moet helder en van voor tot achter scherp afgebeeld worden.

  3. Kleine beschadigingen, krasjes, stof en/of vingerafdrukken zitten natuurlijk in het echt niet op het product, stiknaadjes zijn altijd perfect en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de productfoto.

  4. De productfoto moet de correcte kleur en de structuur van het materiaal en eventueel verpakking weergeven.

  5. De foto moet het doel en de functie van het product weergeven. Eventueel aanwezige displays, led’s en andere onderdelen laten het product in werking zien.

 

 

 

 

https://www.studiovhf.com/

Over

You may also like...

Reacties gesloten.