Erikvenneman
Image default
Bedrijven

De meest belangrijke Excel functies

Voor de meeste instanties en bedrijven is Excel een belangrijke tool die bijna dagelijks wordt gebruikt. Tegenwoordig moet alle data vastgelegd worden en willen we precies weten hoe het met ons bedrijf gaat. Echter zijn er nog steeds veel bedrijven die niet goed weten hoe ze het meeste uit Excel kunnen halen. Door Excel goed te gebruiken kunnen ze namelijk veel tijd besparen en veranderingen snel en gemakkelijk inzien. Om het makkelijker te maken hebben wij alvast een paar belangrijke Excel functies voor je op een rijtje gezet.

 

De SOM functie

Een van de meest gebruikte en makkelijke functies is de SOM functie. Hiermee kan je namelijk een aantal getallen bij elkaar optellen. Je kan er gemakkelijk totalen mee berekenen. Als je de functie eenmaal voor een bepaald deel hebt ingesteld, dan blijft hij deze getallen optellen. Ook als je bijvoorbeeld een getal veranderd binnen het geselecteerde deel.

 

De zoek functie

In plaats van een uur door een document scrollen zit er ook een zoekfunctie in Excel. Het klinkt vanzelfsprekend maar veel mensen weten toch nog niet van het bestaan van deze functie af. De functie is zowel boven in de startbalk te vinden als te activeren door op ctrl + F te duwen.

 

De ALS functie

De als functie gebruik je eigenlijk het zelfde als dat je als zou gebruiken met uitspreken. Bijvoorbeeld je hebt een tabel waar mannen en vrouwen en hun salaris in weergegeven staan. Je zou dan kunnen zeggen Ik wil alleen maar de vrouwen zien als hun salaris hoger is dan een bepaald bedrag. Zo zie je dan alleen de vrouwen met het salaris boven dat bedrag. Ideaal als je dus alleen maar een bepaald soort gegeven wilt zien.

 

Er valt nog veel te leren

Over Excel valt bij veel bedrijven nog een hoop te leren. Veel mensen weten nog niet hoe ze Excel cellen splitsen of hoe ze tabellen doen samenvoegen.

 

https://nieuwsbeest.nl/de-meest-voorkomende-excel-formules/